Ul. Bohaterów II Armii Wojska Polskiego 12, 59-900 Zgorzelec
514 714 844
dietetyk@nutridietic.pl

Kawa – Dobro czy zło ?

Kawa – Dobro czy zło ?

Kto z nas wyobraża sobie dzień bez wypicia filiżanki ulubionej kawy? Podczas tej jednej z chwil w ciągu dnia, nie przejmujemy  się codziennymi obowiązkami a delektujemy się smakiem ulubionego naparu. Kawa to nie tylko napój, który  stawia nas na nogi, ale jest nieodłącznym elementem spotkań. Czy myślałeś kiedyś o tym jaki wpływ może mieć kawa na nasze zdrowie? Czy jej picie szkodzi? A może jednak pomaga? Poszukajmy odpowiedzi.

 

Kawa tak jak woda jest najpopularniejszym trunkiem na świecie. Rocznie wypijanych jest ponad 450 miliardów filiżanek. To najbardziej popularna używka na ziemi, główne źródło kofeiny. Kawę produkuje się z palonych i następnie mielonych ziaren kakaowca.

 

Oprócz kofeiny zawiera:

  • związki polifenolowe;
  • sole mineralne ( głównie potas i magnez);
  • witaminę PP;
  • rozpuszczalne włókno pokarmowe;

 

Na większość społeczeństwa kawa działa pobudzająco, usuwając oznaki senności. U niewielkiej części działanie kawy jest odwrotne- kawa usypia zamiast ożywiać ( to niestety u mnie😊)

Nie można zaprzeczyć, że kawa dotlenia mózg, poprawia koncentrację i krótkotrwałą pamięć. Ten trunek może zapobiegać zanikom pamięci u osób starszych!

Najważniejszą substancją w kawie jest kofeina – pobudzająca działanie OUN.

 

Co jeszcze zyskujemy dzięki piciu kawy?

  • zmniejsza się ryzyko zachorowań na kamicę żółciową u mężczyzn o 40%;
  • dobroczynny wpływ na układ trawienia i krążenia;
  • aromat i działanie kawy pomaga wyostrzyć zmysły;
  • osoby z niskim ciśnieniem powinny spożywać kawę w celu jego podniesienia;
  • zmniejsza się ryzyko raka jelita grubego;
  • kawa działa moczopennie co pozwala na usunięcie zbędnych substancji z organizmu;
  • kawa chroni nas przez chorobą Parkinsona i Alzchaimera;
  • zapobiega astmie;
  • zmniejsza ryzyko cukrzycy typu II;
  •  wypicie kawy przed wysiłkiem zmniejsza ból mięśni o 50%;
  • zwiększa skuteczność środków przeciwbólowych;

 

Widzicie ile zalet? Każdy już sięga po kolejną filiżankę? Jednak wszystko co dobre wystepuje w umiarze. Co się stanie jak przeholujemy z kawa?

  • Kofeina zawarta w kawie wypłukuje z organizmu magnez i wapń;
  •  Kawa wpływa niekorzystnie na wchłanianie żelaza;
  • Spożywanie nadmiernej ilości kawy może powodować roztrzęsienie i nerwowość;
  • Może powodować niestrawność, drażnić błony śluzowe żołądka i jelit;
  • Kawa utrudnia zasypianie;

 

Więc ile kawy pić by działała prozdrowotnie? Tolerancja na kofeinę u dorosłego człowieka jest różna. Decyduje o niej wiele czynników np. zwyczaje żywieniowe, masa ciała czy płeć. Optymalne spożycie kawy to 1-2 filiżanki dziennie. Maksymalna bezpieczna dawka to 3 filiżanki dziennie. Pamiętajmy też, że kawa kawie nie równa. Mówimy tu o prawdziwej kawie, najlepiej filtrowanej bądź z ekspresu aby zmniejszyć działanie drażniące na przewód pokarmowy. Zatem delektujmy się kawą pamiętając o tym ile dobrego może zrobić kiedy będziemy pić ją z umiarem.

 

Mgr Magdalena Gudyka

Dietetyk Kliniczny

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *